Om MICROFIBER+®

Vad är MICROFIBER+®?

MICROFIBER+® är ett 2-i-1 kosttillskott för dagligt bruk som ger din kropp extra tillskott av naturliga fibrer och naturligt förekommande mjölksyrabakterier.
Varje dospåse innehåller en miljard bifidobakterier BB-12® och lösliga fibrer (fruktooligosackarider – FOS).

Hur många dospåsar kan jag ta per dag?

Vuxna och barn över nio år rekommenderas att ta en till två dospåsar per dag, men vid behov kan upp till fyra påsar tas.
Barn mellan ett och åtta år rekommenderas att ta en till två dospåsar per dag, men högst två dospåsar per dag.

Kan jag ta MICROFIBER+® varje dag?

Ja, MICROFIBER+® kan användas dagligen.
MICROFIBER+® kan användas som en del av en balanserad diet och hälsosam livsstil.

Vilka kan använda MICROFIBER+®?

MICROFIBER+® kan användas av vuxna friska personer och av barn äldre än ett år, av gravida kvinnor, kvinnor som ammar, vegetarianer samt glutenintoleranta.

Måste jag blanda ut det i vatten eller finns det något annat sätt att ta MICROFIBER+®?

Det är enkelt att göra MICROFIBER+® till en daglig rutin, t.ex. vid frukost. Du kan antingen blanda ut dospåsens innehåll i vatten och röra om innan du dricker det, eller strö innehållet över kall mat (inte varmare än 37 °C), till exempel frukostflingor.

Kan det finnas skäl till att inte använda MICROFIBER+®?

Det finns inga kända orsaker till varför det skulle vara olämpligt att använda MICROFIBER+®. Den rekommenderade dagliga dosen bör inte överskridas och MICROFIBER+® bör inte användas som ett alternativ till en varierad kost.

Om fibrer …

Vad är fibrer?

Fibrer är en viktig beståndsdel i en sund kosthållning och finns enbart i livsmedel från växtriket. Livsmedel som kött, fisk och mjölkprodukter innehåller inte fibrer.

Varför är det så viktigt med fibrer i kosten?

Fibrer är en viktig del av en hälsosam kost eftersom de underhåller normala tarmrörelser så att födan passerar lättare genom mag-tarmkanalen.
Fiberrik kost har även andra positiva effekter på hälsan, såsom en minskad risk att utveckla typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom. Ett antal studier visar också att fiberrik kost minskar risken att drabbas av koloncancer. Dessa resultat kan bero på de positiva effekter som fibrer har på omsättningen av socker och kolesterol i kroppen, liksom en ökad insulinkänslighet i vävnaderna och möjligen också effekter på tarminnehållet och tarmrörelsernas hastighet.1.

1 För mer information om kostfibrer, läs på Livsmedelsverkets hemsida.

Finns det olika typer av fibrer?

Det finns två olika typer av fibrer: lösliga och olösliga. Var och en av dessa fibertyper hjälper kroppen på olika sätt, så därför bör en hälsosam kost innehålla båda typerna. Läs mer om olika typer av fibrer här (länk till fiber-sidan)

Vilken typ av fiber innehåller MICROFIBER+®?

MICROFIBER+® innehåller fruktooligosackarider (FOS) som är lösliga fibrer från växtriket.

Vilket är det rekommenderade dagsintaget av fibrer?

Enligt Livsmedelsverket äter svenskar ungefär 20 gram fibrer per dag. Det rekommenderade dagliga intaget av kostfibrer är cirka 25–35 g för vuxna. 1.

1 Livsmedelsverket

Mjölksyrabakterier

Vad är tarmflora?

100 000 miljarder bakterier lever naturligt i våra kroppar. Enbart i mag-tarmkanalen finns det 500 olika sorters bakterier. Tillsammans utgör dessa 500 sorters bakterier tarmfloran. Tarmbakterierna består av både sjukdomsframkallande (patogena) bakterier som orsaker infektioner och hälsosamma bakterier som arbetar med att bryta ner födan eller producera vitaminer.

Varför är vår tarmflora så viktig?

Balansen i vår tarmflora är viktig. Så länge de goda bakterierna dominerar har de sjukdomsframkallande bakterierna sämre möjlighet att utvecklas. En tarmflora i balans är nödvändig för att matsmältningssystemet och vårt naturliga försvar ska fungera bra.

Vilken typ av mjölksyrabakterier innehåller MICROFIBER+®?

MICROFIBER+® innehåller bifidobakterier BB-12® som är mjölksyrabakterier som förekommer naturligt i människans mag-tarmkanal.

En välmående mag-tarmkanal och matsmältning …

Hur kan jag förebygga matsmältningsproblem?

En hälsosam livsstil främjar matsmältningen. Följande tre faktorer är viktiga att ta hänsyn till för att förebygga problem med matsmältningen, till exempel förstoppning:

Läs mer och besök vår tipssida genom att klicka på länkarna.